Rozpoczyna się budowa kolejnego, po Ligocie i Zawodziu, centrum przesiadkowego w Katowicach. Po zakończeniu etapu przygotowującego inwestycję w Brynowie, wykonawca przystępuje do wykonania muru oporowego wzdłuż ul. Kościuszki, a także przebudowy sieci energetycznej i wodociągowej.
– Od 6 sierpnia wyłączona zostanie ulica Jankego na odcinku łączącym ulice Kościuszki z Rzepakową. Dodatkowo wyłączona z ruchu będzie część jednokierunkowej jezdni ul. Kościuszki w kierunku centrum. Ruch pojazdów na tym odcinku ul. Kościuszki poprowadzony zostanie pozostawionym lewym pasem oraz dodatkowo pasem ruchu dla przeciwnego kierunku. W tym celu wykorzystany zostanie istniejący przejazd tymczasowy poprzez pas rozdziału w ciągu ul. Kościuszki – tłumaczy Ewa Lipka, rzecznik prasowy urzędu miasta. Przywrócenie ruchu na ul. Kościuszki do stanu pierwotnego nastąpi w maju 2019 r.
Centrum przesiadkowe w Brynowie realizowane jest na pętli tramwajowej u zbiegu ulic Jankego, Rzepakowej, Kłodnickiej i Kościuszki. Inwestycję o wartości 62,7 mln zł realizuje konsorcjum firm Warbud i Stor. Centrum przesiadkowe zostanie ukończone w czwartym kwartale przyszłego roku, a w jej skład wejdzie m.in.: budynek obsługi podróżnych wraz z zapleczem, trzykondygnacyjny parking typu Park&Ride dla 500 samochodów oraz parking naziemny dla 52 pojazdów również typu Park&Ride, zadaszony parking dla rowerów typu Bike&Ride, miejsca postojowe dla autobusów, postój taksówek i tzw. punkty Kiss&Ride. Przebudowany zostanie także układ torowy oraz utworzone będą zintegrowane zadaszone platformy peronowe autobusowo - tramwajowe, umożliwiające przesiadki pomiędzy autobusami i tramwajami w systemie „drzwi w drzwi", wyposażone w tablice dynamicznej informacji pasażerskiej.
- Powstanie centrum przesiadkowego pozytywnie wpłynie na życie dzielnic naszego miasta. Z jednej strony zależy nam na odciążeniu Brynowa z ruchu samochodowego. Chcemy, żeby kierowcy, którzy dojeżdżają samochodami do pracy w śródmieściu – zostawiali je w centrum przesiadkowym i kontynuowali podróż autobusem lub tramwajem. Z drugiej strony zmniejszenie ruchu samochodowego oznacza mniejszą emisję spalin oraz zmniejszenie poziomu hałasu – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Prezydent miasta dodaje także, że dodatkowym zyskiem dla mieszkańców będzie znaczące zwiększenie częstotliwości kursowania tramwajów do centrum. A po powstaniu ponad 5-kilometrowej linii tramwajowej na południe miasta – mieszkańcy uzyskają dogodne połączenie m.in. z Ochojcem, Górnośląskim Centrum Medycznym, Osiedlem Odrodzenia i Kostuchną.
"Wykonawca informuje, że w związku z realizowaną Inwestycją pn. „Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych – Węzeł Brynów Pętla” od 6 sierpnia 2018 r., całkowicie zamknięty dla ruchu będzie odcinek ul. Jankego (łącznica ul. Kościuszki z Rzepakową). Dodatkowo wyłączona z ruchu będzie część jednokierunkowej jezdni ul. Kościuszki w kierunku centrum. Ruch pojazdów na tym odcinku ul. Kościuszki poprowadzony zostanie pozostawionym lewym pasem oraz dodatkowo pasem ruchu dla przeciwnego kierunku. W tym celu wykorzystany z ostanie istniejący przejazd tymczasowy poprzez pas rozdziału w ciągu ul. Kościuszki. Projektowana organizacja ruchu przedstawiona została na poniższym planie sytuacyjnym.
Realizacja inwestycji rozpocznie się od wykonania muru oporowego (ścianka z grodzic stalowych) wzdłuż ul. Kościuszki. Ponadto, aby móc przystąpić do pogrążania grodzic ścianki, wcześniej wykonana zostanie przebudowa w zakresie sieci energetycznej (SN i nN) oraz wodociągowej. Przywrócenie ruchu na ul. Kościuszki do stanu pierwotnego nastąpi w maju 2019r."
Przedsiębiorstwo STOR Sp. z o.o.
Przypomnijmy, że w Katowicach obecnie trwa budowa czterech centrów przesiadkowych. Pierwszy powstanie w Ligocie, tutaj prace już są zaawansowane, a podróżni będą mogli z niego skorzystać jeszcze w tym roku. Kolejne w Zawodziu i przy ul. Sądowej.
RED, UM Katowice, Fot. YouTube protenzjusz