Gotowy jest już projekt uchwały Rady Miasta wprowadzającej zmiany w strefie płatnego parkowania. Ujednolicenie stawek i abonamenty dla osób zameldowanych lub rozliczających podatek dochodowy w Katowicach – to główne zapisy tego projektu.
Mieszkańcy centrum, jak i całego miasta będą traktowani w sposób preferencyjny – poprzez abonamenty miesięczne czy też karty mieszkańca strefy płatnego parkowania. Mniejszy ruch w Śródmieściu oznacza także zmniejszenie emisji spalin, hałasu i wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.
1. Ujednolicenie stawek opłat w Podstrefach „Śródmieście" i „Ceglana-Wita Stwosza":
– 3 zł pierwsza godzina
– 3,6 zł druga godzina
– 4,2 zł trzecia godzina
– 3 zł każda kolejna godzina
2. Wprowadzenie abonamentów: miesięcznego oraz kwartalnego dla osób zameldowanych lub rozliczających podatek dochodowy w Katowicach.
3. Podwyżka wysokości opłaty dodatkowej wraz z uzależnieniem jej wysokości od terminu zapłaty:
– 200 zł (obecnie 50zł)
3. Odstąpienie od wydawania druków:
– „karty mieszkańca"
– „karty parkingowej" dla przedsiębiorców
– „karty pojazdu hybrydowego"
– „karty pojazdu współdzielonego"
– imiennego identyfikatora parkingowego
Możliwość ich zastąpienia zapisami w systemie informatycznym MZUiM oraz kontroli za pomocą urządzeń mobilnych.
– Do Katowic wjeżdża dziennie średnio 123 tys. pojazdów z rejestracjami z miast ościennych. Liczba miejsc parkingowych w Śródmieściu jest ograniczona, a parkują tu głównie osoby z innych miast. Zależy mi na tym, żeby mieszkańcy Katowic załatwiając sprawy w centrum mieli gdzie zaparkować pojazd i nie musieli szukać miejsca przez kilkanaście minut – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
– Z drugiej strony osoby zamieszkujące centrum również chcą móc parkować samochody pod swoimi domami. Dlatego kilka lat temu podjąłem decyzję o przemodelowaniu polityki parkingowej w mieście. Jej głównym celem jest zachęcenie tysięcy osób przyjeżdżających codziennie do Katowic do pracy z innych miast, by korzystały z komunikacji publicznej i centrów przesiadkowych, jak to się dzieje od lat w wielu krajach Europy Zachodniej. Projekt uchwały to pierwszy krok we wdrażaniu przez Miasto nowej polityki parkingowej – przekonuje prezydent Katowic.
Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania dla pojazdów samochodowych na drogach publicznych na obszarze miasta Katowice dziś umieszczono na Platformie Konsultacji Społecznych, konsultacje trwają dwa tygodnie, do 6 kwietnia (link).
W związku ze zrealizowaną modernizacją techniczną systemu poboru opłat, możliwe jest realizowanie płatności za parkowanie kartą lub gotówką a także za pomocą aplikacji mobilnych: SkyCash, mPay, Pango, moBilet, ePark.
Katowice stawiają na transport zrównoważony czyli przyjazny dla pieszych, rowerzystów, pasażerów komunikacji – ale też kierowców – dlatego wprowadzamy udogodnienia dla wszystkich grup. W ubiegłym roku otwarte zostały dwa duże Centra Przesiadkowe w Brynowie i Zawodziu oraz Międzynarodowy Dworzec Autobusowy „Sądowa", a od 2018 r. kierowcy mają do dyspozycji Park and Ride w Ligocie. Katowice chcą w ten sposób zachęcać osoby przyjeżdżające spoza miasta, do korzystania z komunikacji publicznej i centrów przesiadkowych.
RED, UM Katowice, Fot. YouTube Katowice Oficjalny Kanał