W Katowicach tworzona jest baza podmiotów gastronomicznych i restauracyjnych świadczących usługi dostarczania żywności, „Pogotowie zakupowe" dla osób najbardziej potrzebujących oraz pomoc psychologiczną i krzyżówki dla osób starszych.
Pracownicy Urzędu Miasta Katowice, pomimo konieczności zrezygnowania z bezpośredniej obsługi mieszkańców, cały czas pracują, by z jednej strony wypełniać te zadania, które są możliwe do realizacji drogą telefoniczną lub mailową, a z drugiej strony, by w możliwie szerokim zakresie minimalizować negatywne konsekwencje społeczne wynikające z wdrażanych słusznie ograniczeń.
- W tej bardzo trudnej sytuacji musimy sobie nawzajem pomagać, a przede wszystkim myśleć o osobach, które nawet w normalnych, codziennych sytuacjach mają z różnych względów problemy z funkcjonowaniem. (...) Podjęliśmy decyzję, by katowicki Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej zaoferował pomoc i wsparcie dla potrzebujących mieszkańców w formie „Pogotowia zakupowego" – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
– Dla osób starszych znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej MOPS będzie dostarczał bezpłatne pakiety żywności oraz podstawowe środki higieniczne. Z kolei dla osób starszych i niepełnosprawnych, które posiadają środki finansowe – MOPS będzie świadczył usługę wykonania zakupów na zlecenie. Apelujemy jednocześnie, by każda osoba, która może sobie radzić we własnym zakresie – np. korzystając z pomocy krewnych lub sąsiadów, nie dzwoniła do MOPS, co umożliwi nam szybsze skierowanie pomocy do osób, które najbardziej tego potrzebują – dodaje prezydent.
Aby skorzystać z „Pogotowia zakupowego" należy zadzwonić na numer „Srebrnego Telefonu" 32 251 69 00 obsługiwanego przez pracowników MOPS – od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.30 do 15.30. Świadczenie usługi „Pogotowia zakupowego" zostało zlecone pracownikom Fundacji Wolne Miejsce, którzy będą wyposażeni w odpowiednie identyfikatory.
Ze względu na obowiązek zamknięcia podmiotów gastronomicznych i restauracyjnych wiele firm z Katowic działających w tej branży znalazło się w trudnej sytuacji finansowej. Aktualnie obowiązujące przepisy dopuszczają jednak dostarczenie sprzedaż jedzenia na wynos.
– Od dzisiaj rozpoczynamy tworzenie bazy katowickich firm, które dostarczają jedzenie na wynos w naszym mieście. Tak utworzoną bazę będzie udostępniać mieszkańcom za pomocą naszych kanałów informacyjnych. Takie działania pozwolą części firm przynajmniej w pewnym stopniu zrekompensować ponoszone straty, a z drugiej strony mieszkańcy, którzy zgodnie z rekomendacjami lekarzy nie chcą wychodzić z domów, zyskają możliwość otrzymanie jedzenia pod drzwi – podkreśla prezydent Marcin Krupa.
Wszystkie chętne firmy, które dostarczają jedzenie na wynos w Katowicach prosimy o wysłanie maila do Wydziału Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice – na adres k@katowice.eu z tematem „JEDZENIE NA WYNOS". W mailu prosimy podać nazwę firmy, jej adres, mail, stronę www (jeśli firma posiada) oraz telefon – by ułatwić zainteresowanym mieszkańcom kontakt.
Przez cały rok w Katowicach podejmowanych jest szereg działań mających na celu aktywizację seniorów. To między innymi zajęcia kulturalne, sportowe, edukacyjne czy też działalność klubów seniora.
- Niestety aktualnie wszystkie działania aktywizujące seniorów zostały zawieszone do odwołania. Wszystkim seniorom rekomendujemy pozostanie w domach. Zdajemy sobie jednak sprawę, że dla wielu osób, szczególnie samotnych, które nie korzystają z Internetu, sytuacja ta jest bardzo trudna pod kątem ograniczonych możliwości zagospodarowania dużej ilości wolnego czasu – mówi Maciej Stachura, naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej w Katowicach.
– Dlatego w tej trudnej sytuacji Urząd Miasta Katowice świadczy seniorom i osobom potrzebującym pomoc psychologiczną. Więcej informacji w tej sprawie można uzyskać dzwoniąc na „srebrny telefon" 32 251 69 00. Dodatkowo postanowiliśmy także zapewnić seniorom z ograniczonym dostępem do różnych form rozrywki możliwość otrzymania krzyżówek, których rozwiązywanie pomaga utrzymywać sprawność umysłową. Chęć otrzymania krzyżówek można również zgłaszać pod numerem „srebrnego telefonu" 32 251 69 00 – dodaje Maciej Stachura.
RED, UM Katowice, Fot. YouTube Katowice Oficjalny Kanał